Tre forskare inom engelsk litteratur om populärkulturskatten
Stolthet och fördom
På sajten An Archive of Our Own publicerades eller uppdaterades under den första dagen av 2024 sju fan fictions som utgår från Jane Austens roman Stolthet och fördom. 211 år efter den ursprungliga publiceringen fortsätter romanen att locka läsare och i det här fallet läsare som vill bidra till det textuniversum Stolthet och fördom utgör. Fanfic-författare fyller i luckor i berättelsen, byter berättarperspektiv, utforskar en alternativ romans, föreställer sig vad som hänt innan originalberättelsen börjar, eller vad som händer efter dess slut. Genom sitt engagemang sällar de sig till generationer av läsare som önskar att historien ska fortsätta.
Under sin korta livstid (1775-1817) fick Austen inte uppleva romanens popularitet, även om den mottogs av en handfull positiva recensioner. Men redan 1833 kom en första illustrerad utgåva, och vid århundradets mitt användes Stolthet och fördom, tillsammans med Austens övriga sex färdigställda romaner, i både skolundervisning och av en utbildad elit för vilka böckerna var tecken på kultivering och finess. År 1870 publicerades en biografi, skriven av brorsonen James Edward Austen-Leigh och i och med detta fick en större läsekrets upp ögonen för Austen. Hon levandegjordes som ”dear aunt Jane” och blev någon som läsare kunde etablera en nära relation med. Hennes verk började diskuteras i bokklubbar och dramatiseras av amatörteatersällskap. Dessa aktiviteter är föregångare till den Austen-boom som startar under nittonhundratalet och fortfarande pågår, och som vi ser i filmbearbetningar, förlagspublicerade romaner, fan fiction, och, naturligtvis, opera.
Stolthet och fördom är den mest lästa (och omlästa) av Austens romaner med teman som fungerar förvånansvärt bra både i oförändrad och manipulerad form. Pengar och makt, kärlek och äktenskap, klasstillhörighet och självkännedom går fint att läsa som kommentarer till Austens samhälle och samtid, men lika gärna som inspiration till diskussioner om dagens förhållanden. Vikten av social information—viskningar i balsalar och bibliotek—och av att inte fastna vare sig i andras förutfattade meningar eller i den egna självbilden får nytt liv, inte minst i populärkulturen där de välkända rollfigurerna lever vidare. Elizabeth Bennet blir Bridget Jones (men hittar ändå sin Darcy), de fyra Bennetsystrarna utvecklar kampsportsfärdigheter för att betvinga de odöda i Pride and Prejudice and Zombies (men hinner med några danser ändå), och jakt på ledtrådar till rollfigurers psykologi kan lika gärna användas för att lösa mordfall (som i P.D. James När döden kom till Pemberley). De sju fanfics som publicerades under årets första dag på An Archive of Our Own gör sällskap med tusentals andra på nätet. Oavsett om vi vill ha mer av eller något ytterligare från romanen har Austen bjudit in oss i salonger och på promenader genom den engelska landsbygden, och till umgänge med rollfigurer som trots artonhundratalets strikta sociala koder känns moderna där de navigerar genom sina liv.
Maria Lindgren Leavenworth, professor i modern engelsk litteratur, Umeå Universitet
Heidi Hansson, professor i engelsk litteratur, Umeå Universitet
Anette Svensson, docent i litteraturdidaktik, Malmö Universitet